Denna sektion svarar på några vanligt förekommande frågor och är tänkt att ge vägledning i olika situationer. Föreningens stadgar ligger till grund till svaren, så ifall någon tvetydighet eller oklarhet skulle uppstå i detta dokument så är det föreningens stadgar som gäller.

Hur fungerar sophanteringen i föreningen?

Föreningen tillämpar källsortering av våra sopor. Hushållssopor och matavfall sorteras kastas i det högra soprummet på parkeringen, och kartong, tidningar, plast, metall, glas, el-artiklar och batterier kastas i det vänstra soprummet. Den gröna nyckeln låser upp dörrarna till båda soprummen under 30 sekunder. Mer information hittar du här.

Vad gör jag vid misstänkt vattenskada?

Börja med att kontakta styrelsen så kommer de att ge dig vägledning.

Hur fungerar och vem ansvarar för mitt värmesystem/värmepump?

Föreningen äger värmesystemet i lägenheten, men du ansvarar själv för att värmesystemet sköts om och eventuella fel på grund av misskötsel ersätts inte av föreningen utan får bekostas av medlemmen. Hur värmesystemet fungerar finns beskrivet här.

Vad gör jag om värmesystemet/värmepumpen krånglar?

Kontakta någon av föreningens vaktmästare.

Vem ansvarar för elementen i lägenheten och när byts dom ut?

Föreningen äger elementen i lägenheten, men du ansvarar själv för att sköta om elementen på bästa sätt. Ett element byts endast ut då det inte finns någon möjlighet att reparera det gamla elementet och bekostas av föreningen förutsatt att det gamla elementet inte gått sönder på grund av misskötsel.

Vem åtgärdar stopp i avlopp?

Den enskilde medlemmen ansvarar för att åtgärda eventuella stopp i avloppet. Antingen löser du det själv, eller så anlitar du en firma som hjälper dig. Föreningen äger en högtrycksutrustning för avloppsrensning som man kan få låna. Föreningens vaktmästare kan hjälpa dig att få tillgång till utrustningen och ge dig en kortare introduktion.

Vem kontaktar jag för att få tillgång till föreningslokalen?

I sektionen ”Föreningslokalen” finns information om vem man ska kontakta. Lokalen är utrustad för övernattning och kostar 100kr första natten, därefter 50kr per natt. Bokningsmässigt gäller först till kvarn och ifall man vill förlänga sin vistelse har andra boende företräde efter en vecka. 

Vad gör jag om gräsklipparen eller något annat i föreningens förråd gått sönder?

Kontakta någon av föreningens vaktmästare så ser dom till att utrustningen blir lagad innan nästa person förväntas använda den.